سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه بین الملل: دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه لایحه‌ای را به مجلس این کشور ارائه کرده است که درصورت تصویب آن، نیروهای مسلح روسیه به‌طور قانونی اجازه عملیات نظامی در خارج از مرزهای این کشور را با دستور مستقیم رئیس‌جمهوری پیدا می‌کنند.

در حالی که بحث‌ها درباره اعزام نیروهای روسیه به مناطق جدایی طلب گرجستان با گذشت یکسال از این مسئله همچنان ادامه دارد، با تصویب این قانون رئیس‌جمهوری روسیه به‌طور قانونی اجازه می‌یابد نیروهای نظامی این کشور را برای دفاع از منافع روسیه به هر نقطه‌ای از جهان اعزام کند.

علاوه بر این، طبق این لایحه نظامیان روسیه می‌توانند برای دفاع از شهروندان و نظامیان  کشور خود در خاک کشورهای دیگر وارد عمل شوند. دیمیتری مدودف به تازگی  گفته است که مطرح کردن این لایحه با درگیری‌های سال گذشته در قفقاز مرتبط است.

وی در جلسه‌ای با رهبران احزاب مهم روسیه اعلام کرد که جنگ با گرجستان موجب تدوین این قانون شده است اما ابراز امیدواری کرد که مجبور به اعزام نیرو به خارج از خاک روسیه نشود. مدودف گفت: ما بسیار امیدواریم که این وقایع بار دیگر تکرار نشود؛ اما با وجود این ما نیاز به یک مرجع قانونی برای این مسائل داریم.

طبق قوانین فعلی، رئیس‌جمهوری روسیه باید پیش از استفاده از نیروهای نظامی، نمایندگان مجلس را در جریان این مسئله قرار دهد. آناتولی سردوکوف، وزیر دفاع روسیه هم در نشستی خبری اعلام کرد که این لایحه در پی تشکیل یک مکانیسم قانونی تمام عیار است تا به فرمانده نیروهای مسلح اجازه دهد به‌منظور دفاع از منافع دولت و ملت روسیه از نظامیان این کشور در خارج از مرزهای روسیه استفاده کند.

وی همچنین استفاده از نیروهای مسلح در خارج از مرزهای روسیه را امری عادی دانست و عنوان کرد: امکان استفاده از نیروهای مسلح برای دفاع از شهروندان روسیه سیاستی طبیعی است که در بسیاری از کشورهای جهان استفاده می‌شود؛

به‌علاوه این قانون مصداق بخشی از وظایف دولت در برابر مردم است. وزارت امور خارجه گرجستان در واکنش به این مسئله تاکید کرد که این قانون جدید سعی دارد تجاوز سال گذشته روسیه علیه گرجستان را در چارچوبی قانونی قرار دهد.

مقام‌های روسیه دلیل ورود نیروهای روسیه به خاک گرجستان را دفاع از سربازان و شهروندان روسی در اوستیای‌جنوبی اعلام کرده‌اند.

تعویق اعزام سفیر روسیه به اوکراین

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه   روز گذشته دولت ویکتور یوشچنکو، همتای اوکراینی خود را ضد‌روسیه خواند که از زمان فروپاشی شوروی سابق باعث بروز بدترین بحران روابط میان 2 کشور شده است.

رئیس‌جمهوری روسیه در بیانیه‌ای با ابراز امیدواری به شکست یوشچنکو در انتخابات آتی اوکراین اعلام کرد:تحت شرایط حاضر تصمیم گرفته‌ام که اعزام سفیر روسیه به اوکراین را به وقت دیگری موکول کنم.

وی تاکید کرد: روسیه امیدوار است رهبران جدید اوکراین آماده باشند روابطی با مردم روسیه برقرار کنند که پاسخگوی امیدهای واقعی مردم ما باشد.

مدودف همچنین دولت اوکراین را به ارسال سلاح برای گرجستان متهم و تاکید کرد: دولت یوشچنکو شریک جنایت‌هایی است که گرجستان در درگیری‌های سال گذشته مرتکب شد. قرار است 17 ژانویه سال 2010 انتخابات ریاست‌جمهوری در اوکراین برگزار شود.

کد خبر 87618

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز